Inspiratie

The morning after, en de laatste voorstelling

Het is de morning after. Het Gala van de Nederlandse Dans is voorbij. De middagrepetitie liet van alles te wensen over. Het verkeerde filmpje op het verkeerde moment, te laat opstrompelende kabouters op klompen, volgspots die pas aangingen als de te volgen persoon alweer verdwenen was, licht aan als het donker moest zijn, een doek dat niet open ging, oorverdovend gekakel op de intercom – dat soort dingen. Maar het cliché zegt dat een slechte generale een goede voorstelling voorspelt. En het klopte. ’s Avonds stond iedereen op scherp. De samenwerking tussen regie, techniek, televisie, presentatoren, de drie gezelschappen en het orkest verliep vloeiend.

» lees verder over The morning after, en de laatste voorstelling

Eindelijk voorstelling!

De techniek van Scapino opent de dag. Het blijft raar dat ze in twee uurtjes de voorstelling van morgen alvast belichten en vervolgens weer verdwijnen. Dat hoort bij de Dansdagen, waar elke dag te kort is om te doen wat je graag zou willen, zodat je de voorbereiding voor die twee avonden in blokjes opknipt en uitstrooit over de week. Maar het blijft tegen het theatergevoel ingaan: stap voor stap toewerken naar die piek in de avond.

» lees verder over Eindelijk voorstelling!

Licht, licht en nog een beetje licht

De dag begon met de entree van de technicus van de Dansacademies, gevolgd door die van het Nederlands Danstheater, Leine & Roebana, Nanine Linning, en tot slot Dansgroep Amsterdam. De dag werd geopend één persoon die met z’n tas uit de trein stapte, en wordt nu gesloten door een compleet technisch en artistiek team. De ene groep vrolijk, de ander serieus, de een zenuwachtig, de ander genietend van het uitstapje naar Maastricht.

» lees verder over Licht, licht en nog een beetje licht

Blijft er nog iets over om van wakker te liggen?

Alweer een paar pakken van m’n hart, er blijft op deze manier niks meer over om van wakker te liggen, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Vandaag was het toneel voor de video, vormgeving en geluid. Stiekem werden tussendoor die laatste rottige lichtprobleempjes opgelost maar daar had niemand last van.

» lees verder over Blijft er nog iets over om van wakker te liggen?

Lamp 243 op 80% en het schema op A3

In een hoekje van het toneel heb ik van een tafel een kantoortje gemaakt. Het ging goed vandaag! Alles wat we wilden doen is nu, om 21:00, bijna klaar. Nog twee uurtjes voor de laatste dingen. Ik trek me terug maar volg met een half oor wat er op de vloer gebeurt. Het klinkt geruststellend.

» lees verder over Lamp 243 op 80% en het schema op A3

Achter de schermen bij de Nederlandse Dansdagen

Dansliefhebber, theaterwetenschapper, organisatiepsycholoog, applicatiebeheerder, technisch coördinator bij internationale producties, twitteraar – ik ben het allemaal. Maar deze week ben ik vooral hoofd techniek van de Nederlandse Dansdagen. Het is maandagavond en ik zit in de trein naar Maastricht. Voor het publiek begint het festival vrijdag, maar voor de techniek ziet het er heel anders uit!

» lees verder over Achter de schermen bij de Nederlandse Dansdagen

Project x van Raw Dance Company

Andrew Fee en z’n tappende hiphoppers

Begin maart 2009. Mail van mijn opdrachtgever over een toertje van de Raw Dance Company uit Australië. Of ik de zakelijk leider wil bijstaan in zijn berekening van de technische kosten. Zijn naam, hilarisch genoeg: Andrew Fee. Je zal ‘Salaris’ heten en zakelijk leider zijn. Zeven maanden en 413 mails later kijk ik terug op een geslaagde eerste voorstelling in Nederland, en begint de rest van de tournee. » lees verder over Project x van Raw Dance Company

Backstage Mystery Guest Review – over gastvrijheid achter de schermen

Service- & Kwaliteit voor De Tweede Gast

Een theater ontvangt dagelijks twee gasten. De Eerste Gast komt door de voordeur: het publiek. De Tweede Gast komt door de zijdeur: het gezelschap van die dag. Beide gasten verdienen service. Er zijn minder Tweede Gasten dan er Eerste Gasten zijn, maar het theater heeft wel met bijna elke Tweede Gast een langetermijnrelatie.

Over de service aan de eerste gast gaat de Mystery Guest Review, die door het bedrijf Mystery Review al bij heel wat theaters is uitgevoerd om de service ‘aan de voorkant’ te optimaliseren. Om de service aan de tweede gast aan de tand te voelen ontwikkelde Mystery Review met input van TOT de Backstage Mystery Guest Review.  » lees verder over Backstage Mystery Guest Review – over gastvrijheid achter de schermen