Inspiratie

Springdance 2011 – Studium van Busy Rocks – lichte kost

Het danscollectief Busy Rocks bestaat uit vijf oud-studenten van P.A.R.T.S. We krijgen er vier te zien in de Blauwe Zaal van de Stadsschouwburg Utrecht. Ze zijn al op de vloer als het publiek binnenkomt, en grijpen in als een vrouw op een plek gaat zitten die ze voor zichzelf willen reserveren. Het lijkt daardoor een informele voorstelling te gaan worden, maar die voorspelling komt niet uit. » lees verder over Springdance 2011 – Studium van Busy Rocks – lichte kost

Springdance 2011 opent met menselijke maalstroom Sideways Rain

Sideways Rain Sideways Rain Sideways Rain

Gesloten voordoek. Het zaallicht dimt, het doek gaat open, langzaam gaat het zijlicht aan en we zien dansers van links naar rechts kruipen over een zwarte balletvloer tegen een zwarte afstopping. Hoe lang zou het geleden zijn dat Springdance met zo’n klassiek beeld opende? Het kruipen gaat door. Van links naar rechts, dan ongezien achterom rennen, en weer aansluiten. » lees verder over Springdance 2011 opent met menselijke maalstroom Sideways Rain

De meerwaarde van Twitter is het persoonlijke accent

Logo van Cultuur Marketing Professionals

Interview van Mylène Dekker met Marijcke Voorsluijs voor Cultuur Marketing Professionals.

1. Wie ben je en wat doe je?

Marijcke Voorsluijs, trotse eigenaar van TOT. TOT is mijn bedrijf, op drie terreinen actief: technische productie voor internationale tournees en festivals, ICT- en internetprojectmanagement voor culturele bedrijven, en Uurwerk – personeelsplanner voor evenementgestuurde organisaties. Grootste gemene deler: technische oplossingen voor de culturele sector. Mijn klanten vind ik (of meestal vinden zij mij) in de theater- en evenementenwereld.  » lees verder over De meerwaarde van Twitter is het persoonlijke accent

Cirque Stiletto, genodigd op het feestje van Ellen ten Damme

Ellen ten Damme zingt niet zo fabelachtig als Nina Hagen. Ze is niet zo lenig als als slangenmeisje Elena Skrypets. Niet zo sterk als acrobaat Serge Akimov. En ze danst net wat minder soepel dan de zes appetijtelijke mannen om haar heen. Maar is dat erg? Nee, want ze pretendeert dat alles ook niet. Ellen ten Damme is de ster van het bal, de spil van de voorstelling, de theaterpersoonlijkheid zonder wie Cirque Stiletto er niet geweest zou zijn.

Cirque Stiletto (foto Roy Beusker)

Gestreepter dan de opening van Cirque Stiletto zul je het zelden zien: van vloer tot achterdoek, van kostuum tot paraplu, alles in zwart-wit. » lees verder over Cirque Stiletto, genodigd op het feestje van Ellen ten Damme

Holland Festival 2010 – Angoloscuro

Rariteitenkabinet in de zwarte hoekjes van het bestaan

De tekst op de site van het Holland Festival bereidt ons voor op “een microkosmos van verval, in een zwarte komedie over de corruptie van het lichaam”. We zijn gewaarschuwd: denk niet dat je hier vrolijk van wordt.

Angoloscuro is een samentrekking van het Italiaanse angolo oscuro, dat donkere hoek betekent. En ja hoor: daar staat de donkere hoek. In tweevoud. Het speelvlak is vierkant en 45 graden gedraaid ten opzichte van de ruimte. Aan twee zijden zwarte wanden, er tegenover twee tribunes.

Angoloscuro

Het oog van de meester

Mijn technisch oog ziet dat alles tot in de puntjes is afgewerkt: de muren van de Zuiveringshal met zwarte stof behangen, ieder kabeltje weggeplakt, de tribunes van top tot teen ingepakt in zwart tapijt en zwarte stof. De regie, midden achterin, achter een zwart wandje. Tussen licht en geluid staat William Forsythe met een headset op. Het is duidelijk, hier regeert er één: de maestro zelf. » lees verder over Holland Festival 2010 – Angoloscuro

Holland Festival 2010 – 3Abschied

3Abschied – van weglopend publiek en een daverend applaus

3Abscheid 3Abscheid 3Abscheid

De Grote Zaal van de Stadsschouwburg Amsterdam is uitverkocht. Op het voortoneel staan stoelen, muziekinstrumenten en lessenaars. Er wordt geapplaudisseerd als de musici opkomen. Net als bij een concert. Bij dans ‘hoort’ dat niet – elke discipline kent z’n eigen conventies.

Behalve Mezzosopraan Ursula Hesse von den Steinen is iedereen uiterst casual gekleed: een spijkerbroek en t-shirt is de meest voorkomende dracht. De zangeres valt op in haar jurk en met haar spiegelende oorbellen. Anne Teresa De Keersmaeker gaat zitten bij een tafel aan de zijkant van waaruit ze zelf licht en geluid bedient. Ze start een CD, en gezamenlijk luisteren we naar een opname van Der Abschied uit Das Lied von der Erde. Tot ze de CD plotseling stopt, naar de voorrand van het toneel loopt en begint te praten. Ze licht toe dat we hebben geluisterd naar Kathleen Ferrier, toen ze dit zong al terminaal ziek. » lees verder over Holland Festival 2010 – 3Abschied

Holland Festival 2010 – The Song door Rosas

Less is more

The Song The Song The Song

Het toneel van Het Muziektheater is leeg. Althans: bijna leeg. Er ligt een lichtgrijze balletvloer van zo’n 11 bij 14 meter, en er hangt een halftransparante spiegelfolie boven. Alles in het volle TL licht. Nog voordat het zaallicht dimt komt uit een deur rechtsachter een gedrongen bebaarde man. Hij steekt over, een moment lijkt het alsof hij door zal lopen, de zaal in. Maar dan loopt hij terug naar het lichtgrijze vierkant en begint te dansen. Het licht gaat uit, en gedeeltelijk weer aan, waarna er een andere danser staat. Dit patroon herhaalt zich een aantal keren. Uiteindelijk rent een groep van 9 mannen in wisselende formaties over het toneel. Het wordt weer donker, en in een streep van indirect licht zien we een vrouw. Dat licht komt uit een bewegende spot op rij 1, en wordt weerkaatst door de spiegelfolie. » lees verder over Holland Festival 2010 – The Song door Rosas

Holland Festival 2010 – Keeping Still

Part I | Geen lege ruimte

Keeping Still Keeping Still

Anne Teresa De Keersmaeker is bezorgd om de aarde. Wat doen we de aarde aan, wat gebeurt er met het ecologisch evenwicht? Dat had een loodzware voorstelling kunnen opleveren. Ze is er serieus genoeg voor. Maar haar werk laat ruimte om te ademen, ook op adembenemende momenten.

Het Transformatorhuis is leeg, op een eenvoudige tribune na. Rechts achterin een lamp en een karretje. Twee performers lopen rond. Een ervan is Anne Teresa zelf, in gescheurde spijkerbroek en wit shirtje, op bestofte schoenen. Het is er nevelig. Een brief op de deur waarschuwde voor dichte mist. De voorstelling is niet geschikt voor wie aan claustrofobie lijdt. We zijn gewaarschuwd, maar de eerste indruk valt mee. » lees verder over Holland Festival 2010 – Keeping Still