Uurtje sparren
Uurtje sparren is: in een ontspannen setting een uur de tijd nemen om samen een netelige kwestie te ontwarren.
Uurtje sparren is: in een ontspannen setting een uur de tijd nemen om samen een netelige kwestie te ontwarren.
Collega’s uit Engeland nodigden me uit voor een webinar over kaartverkoop en online events. Super interessant – kom maar door! Ik deel met plezier wat ik tijdens het online seminar noteerde.
Want online events brengen nieuwe uitdagingen, zoals:
Nicholas Triantafyllou van The National Theatre (NT) deelde zijn ervaringen. De organisatie is al jaren bezig met NT Live, het live uitzenden van voorstellingen, en heeft de lat hoog liggen. Maar NT Live in tijden van corona was andere koek, want er is onder de noemer National Theatre at home vrijwel dagelijks nieuwe content en de belangstelling is gigantisch.
Op 25 april kreeg ik dit mailtje: “Ik ben Yuki Hochgemuth en ik zit momenteel in mijn derde jaar aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Momenteel specialiseer ik in kunst, cultuur en lifestyle en daarvoor ben ik bezig met een productie over de man/vrouw verdeling in de theatertechniek. Ik schrijf daarvoor een achtergrondverhaal over hoe het voor vrouwen is om in zo’n mannenwereld te werken.” Ik doe graag iemand een plezier en schrijven vind ik leuk, dus ik maakte voor haar dit verhaal. Zij gebruikte het voor haar publicatie Lichttafels en lippenstift.

» lees verder over Vrouw in de theatertechniek – Lichttafels en lippenstift
Een tijdje geleden was ik bij een presentatie van Rob Williams. Hij maakte zijn persoonlijke Hype Cycle van de kaartverkoop. Heel interessant vond ik die, maar ik kon het plaatje dat hij toonde nergens vinden. Nu wel, dus nu vertel ik er mijn verhaal bij.
Eerst de Hype Cycle in het algemeen. Technologische vernieuwing, ook van de kaartverkoop, verloopt volgens een vast patroon:
Dit patroon zie je in de Hype Cycle van Gartner, elk jaar weer met spanning verwacht.
Dit is ‘m in gewone-mensentaal:
Ticketing Professionals Conference is een fijn inhoudelijk congres in Birmingham (Engeland) over kaartverkoop in de culturele sector. Deskundigheidsbevordering op maat, met een programma samengesteld door mensen die zelf in de sector werken, voor een alleszins redelijke prijs: ik betaalde 200 euro voor 2 dagen vol lezingen en workshops (steeds 3 tegelijk om uit te kiezen) plus 2 avonden gezelligheid en netwerken. Uiteraard komt daar reis en verblijf bij, maar dan nog steeds vind ik het enorm de moeite waard.
Ik ben weer lekker bijgepraat over de internationale ontwikkelingen op kaartverkoopgebied en heb tientallen collega’s gesproken: mensen van culturele instellingen, leveranciers van systemen, en projectmanagers zoals ikzelf, uit Engeland, Nederland, België, de VS, Australië en Scandinavië.

Ik deel de belangrijkste opstekers graag met je. » lees verder over Ticketing Professionals Conference 2019
Culture Geek is een jaarlijks congres in Londen, en één van mijn favoriete inspiratie-smulmomenten. Het recept: presentaties van 20-25 minuten gevolgd door 5-10 minuten voor vragen, alles strak op tijd. De ingrediënten: sprekers uit culturele organisaties over hun digitale innovaties.
De editie van 2019 was op 18 maart in The Barbican, onder het motto “Where Culture meets Digital”. Met voor het eerst in jaren weer een Nederlandse spreker: Wouter van der Horst van het RijksMuseum.

» lees verder over Culture Geek 2019 – Video en verder – Where Culture Meets Digital
Culture Geek 2018, op 9 mei in Londen, zit er weer op. Op de terugweg, per trein deze keer, overpeins ik het gehoorde en herlees mijn aantekeningen. Natuurlijk, het ging over virtual reality (VR) en games, websites, sociale media, fondsenwerving en organisatieverandering. Maar het overkoepelende thema, bedoeld of onbedoeld, was voor mij samenwerking.
» lees verder over Culture Geek 2018 – vernieuwen doe je niet alleen
Het programma van de tweedaagse Ticketing Professionals Conference 2018 was boordevol: telkens drie presentaties om uit te kiezen. Natuurlijk ging het over dynamic pricing, illegale wederverkoop en blockchain. Over hacken, leiderschap en de nieuwe privacywet. Als je daar meer over wilt weten – neem gerust contact met me op. Maar één onderwerp sprong er voor mij uit. Meerdere sprekers hadden er allerlei vernieuwends over te melden en het was het gesprek van de dag: de klantreis van nu en de rol van kaartverkoop. Daarover gaat dit artikel.
» lees verder over Ticketing Professionals Conference 2018 – de klantreis van nu