____Voor de Feedburner

Uurtje sparren

Uurtje sparren is: in een ontspannen setting een uur de tijd nemen om samen een netelige kwestie te ontwarren.

Uurtje sparren » lees verder over Uurtje sparren

Overleven met online events

Kaartverkoop en online events

Collega’s uit Engeland nodigden me uit voor een webinar over kaartverkoop en online events. Super interessant – kom maar door! Ik deel met plezier wat ik tijdens het online seminar noteerde.

Want online events brengen nieuwe uitdagingen, zoals:

  • Ben je nog wel eigenaar van je event als de digitale kopieën je om de oren vliegen, en dat al live tijdens je event begint?
  • Hoe kun je hier in godsnaam aan verdienen? Want er zijn maar heel weinig artiesten die kunnen leven van YouTube en Spotify
  • Hoe kom je aan data over je publiek, als je geen tickets verkoopt maar open streamt?

Nicholas Triantafyllou van The National Theatre (NT) deelde zijn ervaringen. De organisatie is al jaren bezig met NT Live, het live uitzenden van voorstellingen, en heeft de lat hoog liggen. Maar NT Live in tijden van corona was andere koek, want er is onder de noemer National Theatre at home vrijwel dagelijks nieuwe content en de belangstelling is gigantisch.

National Theatre at home

» lees verder over Overleven met online events

Vrouw in de theatertechniek – Lichttafels en lippenstift

Op 25 april kreeg ik dit mailtje: “Ik ben Yuki Hochgemuth en ik zit momenteel in mijn derde jaar aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Momenteel specialiseer ik in kunst, cultuur en lifestyle en daarvoor ben ik bezig met een productie over de man/vrouw verdeling in de theatertechniek. Ik schrijf daarvoor een achtergrondverhaal over hoe het voor vrouwen is om in zo’n mannenwereld te werken.” Ik doe graag iemand een plezier en schrijven vind ik leuk, dus ik maakte voor haar dit verhaal. Zij gebruikte het voor haar publicatie Lichttafels en lippenstift.

Vrouwen in de theatertechniek - lichttafels en lippenstift

Vragen

  • Hoe is het om als vrouw tussen allemaal mannen te werken? Zorgt dit soms voor complicaties?
  • Heb je, toen je in de theater techniek ging werken, erover nagedacht dat je één van de weinige vrouwen zou zijn?
  • Is het belangrijk dat er meer vrouwen in de theatertechniek gaan werken? Waarom wel of niet?

» lees verder over Vrouw in de theatertechniek – Lichttafels en lippenstift

De Hype Cycle van de kaartverkoop

Een tijdje geleden was ik bij een presentatie van Rob Williams. Hij maakte zijn persoonlijke Hype Cycle van de kaartverkoop. Heel interessant vond ik die, maar ik kon het plaatje dat hij toonde nergens vinden. Nu wel, dus nu vertel ik er mijn verhaal bij.

Eerst de Hype Cycle in het algemeen. Technologische vernieuwing, ook van de kaartverkoop, verloopt volgens een vast patroon:

  • Een nieuwe uitvinding wordt opgehemeld,
  • maar heeft uiteraard nadelen
  • en komt diep ten val;
  • vervolgens blijft de kern van de vernieuwing overeind,
  • wordt aangepast en verbeterd
  • en vindt z’n weg naar de praktijk.

Dit patroon zie je in de Hype Cycle van Gartner, elk jaar weer met spanning verwacht.

Dit is ‘m in gewone-mensentaal:

Burkes Bullshit Cycle TM » lees verder over De Hype Cycle van de kaartverkoop

Ticketing Professionals Conference 2019

Ticketing Professionals Conference is een fijn inhoudelijk congres in Birmingham (Engeland) over kaartverkoop in de culturele sector. Deskundigheidsbevordering op maat, met een programma samengesteld door mensen die zelf in de sector werken, voor een alleszins redelijke prijs: ik betaalde 200 euro voor 2 dagen vol lezingen en workshops (steeds 3 tegelijk om uit te kiezen) plus 2 avonden gezelligheid en netwerken. Uiteraard komt daar reis en verblijf bij, maar dan nog steeds vind ik het enorm de moeite waard.

Ik ben weer lekker bijgepraat over de internationale ontwikkelingen op kaartverkoopgebied en heb tientallen collega’s gesproken: mensen van culturele instellingen, leveranciers van systemen, en projectmanagers zoals ikzelf, uit Engeland, Nederland, België, de VS, Australië en Scandinavië.

 

Ticketing Professionals Conference 2019

Ik deel de belangrijkste opstekers graag met je.  » lees verder over Ticketing Professionals Conference 2019

Culture Geek 2019 – Video en verder – Where Culture Meets Digital

Culture Geek is een jaarlijks congres in Londen, en één van mijn favoriete inspiratie-smulmomenten. Het recept: presentaties van 20-25 minuten gevolgd door 5-10 minuten voor vragen, alles strak op tijd. De ingrediënten: sprekers uit culturele organisaties over hun digitale innovaties.

De editie van 2019 was op 18 maart in The Barbican, onder het motto “Where Culture meets Digital”. Met voor het eerst in jaren weer een Nederlandse spreker: Wouter van der Horst van het RijksMuseum.

Culture Geek 2019 The future will be filmed

 

» lees verder over Culture Geek 2019 – Video en verder – Where Culture Meets Digital

Culture Geek 2018 – vernieuwen doe je niet alleen

Culture Geek 2018, op 9 mei in Londen, zit er weer op. Op de terugweg, per trein deze keer, overpeins ik het gehoorde en herlees mijn aantekeningen. Natuurlijk, het ging over virtual reality (VR) en games, websites, sociale media, fondsenwerving en organisatieverandering. Maar het overkoepelende thema, bedoeld of onbedoeld, was voor mij samenwerking.

Culture Geek 2018 » lees verder over Culture Geek 2018 – vernieuwen doe je niet alleen

Ticketing Professionals Conference 2018 – de klantreis van nu

Het programma van de tweedaagse Ticketing Professionals Conference 2018 was boordevol: telkens drie presentaties om uit te kiezen. Natuurlijk ging het over dynamic pricing, illegale wederverkoop en blockchain. Over hacken, leiderschap en de nieuwe privacywet. Als je daar meer over wilt weten – neem gerust contact met me op. Maar één onderwerp sprong er voor mij uit. Meerdere sprekers hadden er allerlei vernieuwends over te melden en het was het gesprek van de dag: de klantreis van nu en de rol van kaartverkoop. Daarover gaat dit artikel.

Ticketing Professionals Conference 2018 » lees verder over Ticketing Professionals Conference 2018 – de klantreis van nu