Inspiratie

De Hype Cycle van de kaartverkoop

Een tijdje geleden was ik bij een presentatie van Rob Williams. Hij maakte zijn persoonlijke Hype Cycle van de kaartverkoop. Heel interessant vond ik die, maar ik kon het plaatje dat hij toonde nergens vinden. Nu wel, dus nu vertel ik er mijn verhaal bij.

Eerst de Hype Cycle in het algemeen. Technologische vernieuwing, ook van de kaartverkoop, verloopt volgens een vast patroon:

  • Een nieuwe uitvinding wordt opgehemeld,
  • maar heeft uiteraard nadelen
  • en komt diep ten val;
  • vervolgens blijft de kern van de vernieuwing overeind,
  • wordt aangepast en verbeterd
  • en vindt z’n weg naar de praktijk.

Dit patroon zie je in de Hype Cycle van Gartner, elk jaar weer met spanning verwacht.

Dit is ‘m in gewone-mensentaal:

Burkes Bullshit Cycle TM

De Hype Cycle van de kaartverkoop

Ok, dan nu de Hype Cycle van stralen, falen en indalen op het gebied van kaartverkoop:

Ticketing Hype Cycle

Hoe moet je dit lezen?

  • E-tickets en QR codes zijn inmiddels gewoon geworden, en wie nog geen wachtrij heeft wanneer het storm loopt heeft iets gemist;
  • Mobiele tickets zijn een blijvertje, en API-integraties worden steeds vanzelfsprekender;
  • Van chatbots en automatisch gegenereerde aanbevelingen is het nieuwtje wel af, en nu wordt het spannend: gaan ze het maken of zijn we ze volgend jaar vergeten?
  • Blockchain – gehypt tot we er scheel van zagen … maar we weten echt nog niet wat de toekomst brengt;
  • Over open standaards op kaartverkoopgebied, en over persoonlijke ticketprijzen, gaan de discussies van de komende jaren.

Samen een boom opzetten? Leuk!