Inspiratie

Software: wat kost dat?

“De prijs van software is het bedrag waarvan de verkoper denkt dat jij het kunt betalen, en daar 10% bij op.” Aan deze uitspraak van een collega moest ik laatst weer denken, nu ik met meerdere klanten op zoek ben naar software om hun werkprocessen te ondersteunen.


Van veel pakketten ken ik de prijzen wel zo ongeveer: een bedrag per module, per gebruiker, per hoeveelheid evenementen, per hoeveelheid verkochte tickets, en daar jaarlijks een beetje bij op. En wat een implementatie kost kan ik je meestal ook wel ongeveer vertellen. Maar sommige leveranciers geven de keukengeheimen niet prijs, en komen per klant met een bedrag waarvan ik niet weet hoe ze dat berekenen. Bij hen is het elke keer weer een verrassing wat er achter het euroteken zal staat op een offerte.

 

Van de week belde er eentje me op. Of ik wist hoeveel de klant te besteden had? Dan zou hij wel zorgen dat hij daar in de buurt uitkwam. Ik schoot in de lach maar had geen antwoord voor hem. Sowieso ga ik niet de prijs van software voor mijn klanten bepalen. Een budgetindicatie is er soms wel, maar ik weet die meestal niet, en nog vaker zegt de klant: ik betaal wat nodig is, de prijs-kwaliteitverhouding moet kloppen, en als de software zichzelf terugverdient mag het ietsje meer zijn. Zomaar een prijs roepen gaat ook eigenlijk in tegen mijn rechtvaardigheidsgevoel: ik vind dat de leverancier een eerlijke prijs moet noemen, waarmee hij zichzelf noch mijn klant te kort doet. Maar ik moest ineens weer denken aan bovenstaand citaat. Een beetje waar is het wel.