Inspiratie

De TOT nieuwsbrief van 23 maart 2016

Waarom geld (soms) stinkt naar olie, wanneer betalen met een selfie doorbreekt en wat de ‘gig economy’ is. Lees de TOT nieuwsbrief en je weet het. 

Lees …

Fondsenwerving – BP stopt controversiële Tate sponsoring

BP (ja, van de olie) sponsorde 26 jaar lang Tate – ja, van de musea in Londen. Een controversiële sponsorrelatie in de culturele wereld. Nu stopt BP ermee. Officieel heeft dat niets te maken met het protest van kunstenaars en milieuactivisten.

Websites – Joe Gebbia: Hoe Airbnb vertrouwen wekt door design

TED Talk van Joe Gebbia, co-founder van Airbnb over hoe je mensen zo gek krijgt hun huis te verhuren aan onbekenden: “We didn’t invent anything new. Hospitality has been around forever. There’s been many other websites like ours. So, why did ours eventually take off? Luck and timing aside, I’ve learned that you can take the components of trust, and you can design for that. Design can overcome our most deeply rooted stranger-danger bias.”

Techniek – Inclusive Technology Prize finalisten

Hoe hypermoderne techniek kan helpen lichamelijke beperkingen te overwinnen, of in elk geval het leven ermee makkelijker te maken. 10 finalisten van een Engelse prijs presenteren hun plan.

Big Data – Connected Councils: digitale visie op lokaal bestuur in 2025

“This report examines how digital technologies could help councils save money, foster local economic growth and deliver better outcomes for local residents and communities.” Scan snel door de hoogtepunten of download het rapport.

Marketing – Waarom banners wél werken

Banners? Ik denk altijd dat ik er straal overheen kijk. Maar onderzoek wijst uit dat 72% van de websitebezoekers ze wél bekijkt. Hmm. Ze zijn dus effectief, en niet eens duur. Toch maar inzetten voor culturele instellingen dan?

Mobiel – Amazon vraagt patent aan voor betalen met selfie

Betalen met een selfie komt eraan. Amazon heeft er een patent voor aangevraagd. Met plaatjes van hoe het gaat werken. Met een knipoog, letterlijk ;-).

Diversiteit – Cultural Microaggressions in Theatre Reviews: A Call for Dialogue

Theatercritici zijn wit. Dat geeft gekleurde recensies van stukken van niet-witte makers. Interessant artikel uit de USA dat je zonder al te veel fantasie kunt vertalen naar Nederland. “We are glad that reviewers are coming to see our shows. But we hope they come with an open mind about what it means to be Latina/o. We ask that reviewers watch our plays without expectations about what a Latina/o play should be.”

Sponsoring – Campaigners turn on performing arts after Tate ends BP deal

Nu BP Tate niet meer sponsort grijpen milieuorganisaties hun kans en nagelen meer culturele organisaties aan de schandpaal vanwege in hun ogen twijfelachtige sponsordeals met oliemaatschappijen. Op naar duurzame sponsoring.

Kaartverkoop – Een toekomst zonder loket

Warm pleidooi voor het uitzwaaien van de kassamedewerker achter het raam ten faveure van een verkoper die rondloopt met een tablet zoals in de Apple store.

Marketing – Waarom adverteren culturele instellingen terwijl het niks oplevert?

Het bestuur wil het, het is gratis, en als ik adverteer worden mijn persberichten sneller geplaatst. Oja? Lezenswaardig artikel over deze en andere slechte redenen advertenties voor cultuur te plaatsen.

Ondernemerschap – De gig economy onder de loep

Acteurs en musici worden al lang op projectbasis ingehuurd, maar in toenemende mate krijgen ze gezelschap van veel meer werkers in de cultuur. Deze ‘gig economy’ brengt flexibiliteit en vrijheid, maar wat betekent het voor organisaties? Michelle Wright deelt haar overwegingen en geeft handreikingen.

Diversiteit – Speed Museum gebruikt spreadsheet voor diversiteit

Vrouwen- of allochtonenquota voor besturen? Het Speed Art Museum in Louisville (USA) hanteert een matrix met kolommen voor b.v. ras, leeftijd, geslacht, eigenschappen als ‘creatieve denker’. Wie niet op minstens 4 punten afwijkt van de huidige bestuurders komt niet in aanmerking.

Bezoek …

5-8 april, Amsterdam – Intertraffic Amsterdam 2016

Congres over smart cities en mobiliteit, gratis als je deze week inschrijft (t/m zondag). Programma is al bekend, kies een leuk onderdeel uit!

15 april, Amsterdam – Risk inventory system | IETM

Presentatie van een nieuwe Europese online tool voor risico-inventarisatie, speciaal gebouwd voor theaters en productiehuizen. Ik heb vorig jaar alvast een kijkje in de keuken gehad en vond het er interessant uitzien. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Geniet …

23 maart, online – World’s first Minecraft concert

Vanavond een wereldprimeur: het eerste concert ooit dat plaatsvindt in de omgeving van de game Minecraft. 21:00 sharp. Omdat de server maar 2 tot 3 duizend mensen binnenlaat zal het volgens de organisatoren toch intiem aanvoelen.

29 maart, Amstelveen – Yoshida Brothers Concert

Helaas voor jullie is het al uitverkocht maar we zijn er wel trots op: shamisen duo The Yoshida Brothers speelt eenmalig in Schouwburg Amstelveen en TOT doet de technische productie. Meters mail met Japanse beleefdheden gingen eraan vooraf :-)

31 maart, Amsterdam – In Spite of Wishing and Wanting

Kom naar de Stadsschouwburg Amsterdam voor In Spite of Wishing and Wanting van Vandekeybus: “een mannenwereld vol oerverlangens, woest, wild, naïef en speels”.

31 maart en 1 april, Den Haag – Czech National Ballet – Krabat

Het verhaal van Krabat de tovenaarsleerling is gebaseerd op een Servisch sprookje. De voorstelling is donker, dynamisch en visueel overrompelend. Krabat geeft een nieuwe kijk op moderne dans en wordt prachtig omlijst door de betoverende muziek van Zbynek Mateju.

Schrijf je in voor de TOT nieuwsbrief!