Inspiratie

Ticketing Technology Forum 2015

Mobiel

Android verkoopt jaarlijks ruim 3 keer zoveel apparaten als Windows (inclusief PC’s). Mobiel ontwikkelt zich razendsnel tot de belangrijkste internettoegang. Je kunt er niet meer omheen. Als je dat nog niet wist, weet je het na het Ticketing Technology 2015 zeker.

Ticketing Technology Forum 2015

Doe mee, maar doe het wel meteen goed:

  • Afwachten is geen optie meer, dus begin (als je nog niet begonnen bent) vandaag;
  • Zorg dat je flexibel bent (“unexpect the expected”) en weet dat je voorlopig niet klaar bent;
  • Doe het goed: veilig, met goede architectuur en performance;
  • Bouw voor je gebruikers: de verwachtingen zijn hoog, als je app niet meteen voldoet zijn ze weg.

Social media

Het gaat al lang niet meer om de likes en followers. Kwaliteit boven kwantiteit. 

Een paar leuke quotes:

  • Build communities, not crowds;
  • You’re the lighthouse, not the coast guard;
  • A social medium is not a machine gun, it’s a sniper.

Online betalen

Voor een succesvolle betaling is meer nodig dan een beveiligde creditcardverbinding. Als het erom gaat klanten zo snel mogelijk aan een ticket te helpen telt elk detail. Wijze woorden van de baas van WorldPay.

Het klinkt zo simpel, maar gebeurt lang niet altijd:

  • Toon de betaalmethodes aan het begin, dat schept vertrouwen;
  • Geef internationale bezoekers de prijs in hun eigen valuta;
  • Bewaar betaalgegevens in het profiel als de gebruiker dat wil;
  • Doe simpele validatie (vervaldatum in de toekomst?) meteen bij het invullen in plaats van in een volgend scherm;
  • Zorg bij een fout voor een duidelijke boodschap en gooi de winkelmand niet leeg;
  • Bericht na een een succesvolle betaling kan niet duidelijk genoeg zijn;
  • Zorg dat kassamedewerkers in het systeem kunnen om een bestelling af te ronden.

The cloud

The cloud is niet zomaar een goedkoper alternatief voor de server in de kelder. Het is de nieuwste technologie onder handbereik. Een wereld aan gegevens om met de jouwe te combineren. Identificatietools van gerenommeerde partijen, veel beter dan je eigen gebruikersnamen en wachtwoorden. Analyse-instrumenten door grote partijen ontwikkeld om conversie te meten en vergroten. Kom van je eiland, doe mee in the cloud – aldus de sprekers van het Ticketing Technology Forum 2015.

IT architectuur

De baas van Telefonica vertelt over ‘vroeger’ toen telecommunicatie over bellen ging. (En culturele IT alleen over kaartjes verkopen.) Inmiddels wemelt het in zijn bedrijf van de systemen en applicaties. Soms moet hij het enthousiasme van zijn collega’s afremmen. Nee zeggen tegen leveranciers die een mooi programma willen slijten. Omdat het niet past in de IT architectuur die Telefonica heeft opgebouwd. Of omdat er geen goede koppelingen te maken zijn. En dat is uiteindelijk in het nadeel van de klant, die er bijvoorbeeld meerdere inlogaccounts op na moet houden of irrelevante aanbiedingen krijgt. Om maar iets te noemen. Je wist het al, maar nu hoor je het van een ander: laat je niet zomaar iets aansmeren!

De toekomst

De klant, de klant en de klant. Hadden we het al over de klant gehad? Elke generatie, subcultuur en etnische groep wil iets anders. Maar allemaal willen ze het snel, makkelijk en precies op maat. Voorbij is de tijd van kwartaalrapporten om de klant te leren kennen. Real time analyse is nodig om advies op maat te geven. Om precies het juiste bericht op precies het juiste moment bij precies de juiste persoon te bezorgen zodat hij of zij aangenaam verrast is. Marketing en ICT kunnen niet meer zonder elkaar. Volgens de laatste spreker verdien je een full time database beheerder sneller terug dan een social media medewerker. Maar ja, wat wil je: op een ticketing technology forum …

“Ik haal hier geen business uit …”

Dan nog iets heel anders. Hoewel het congres met zo’n 400 deelnemers uit allerlei verschillende landen drukbezocht genoemd mag worden ontbraken nogal wat Nederlandse collega’s. Leveranciers en tussenpersonen lieten hun beurt voorbijgaan met als reden “Ik haal hier geen business uit”. Dat zette me aan het denken. Haal ik hier business uit? Nee, er komt op het Ticketing Technology Forum niemand naar me toe met een vette opdracht. Maar het op peil houden van mijn kennis hoort er gewoon bij. En daar haal ik dan weer business uit. Uit die kennis. Bijpraten :-)?