Inspiratie

Paaspop Academy over Big Data in de entertainmentindustrie

Goed initiatief van Paaspop en de Fontys Academie in Tilburg; de Paaspop Academy. Op 3 april 2015 was de derde editie over Big Data. Uiteraard toegepast op festivals en evenementen. Van theorie naar praktijk.

Paaspop Academy

Festivals en evenementen verzamelen hun eigen Big Data via social media, polsbandjes met chip, apps, websites en online kaartverkoop. Wat kun je met al die data?

Big Data volgens Hannes Datta

De eerste spreker was Hannes Datta, Assistant professor en onderzoeker in Big Data and Social Media Analytics aan de Universiteit van Tilburg. Big Data, zo lichtte hij toe, onderscheidt zich op vijf punten van ‘gewone’ data:

  • volume (véél gegevens),
  • variatie (niet alleen tekst maar ook beeld, geluid, connecties),
  • snelheid (het gaat om live gegevens, is het moment voorbij dan ben je te laat),
  • vervuiling (zoek een liedje op Spotify en je vindt verschillende spellingen van de titel) en
  • waarde (analyseer altijd met het doel om waarde te genereren).

Uit zijn eigen onderzoek bleek bijvoorbeeld dat piraterij in muziek niet per se slecht is voor een artiest: de Torrent gebruiker is meer geëngageerd en bezoekt meer concerten dan de koper van een CD. En wie overstapt van iTunes op Spotify gaat 22% meer muziek consumeren en luistert naar 12% meer verschillende artiesten.

Hannes analyseerde de 800.000 tijdens SXSW gestuurde tweets en liet voorbeelden zien van wat je daarmee kunt. Stemming peilen en bezoekersstromen analyseren zijn inmiddels bekende analyses. Maar hij toonde ook hoe je in combinatie met luisterprofielen van bezoekers kunt voorspellen welk soort publiek bij een volgend festival naar welke locatie zal gaan. Reken maar dat dat kansen biedt om gericht sponsors aan te trekken en op de dag zelf de baromzet te verhogen.

Big Data in de praktijk van Denis Doeland

AH gebruikt al jaren de gegevens van de bonuskaart om het de klanten naar de zin te maken, het wordt tijd dat de entertainmentindustrie alle kennis over fans gebruikt om in te spelen op hun behoeften.

Data verzamelen dient altijd twee doelen: de organisatie leert de klant kennen, de klant wordt op z’n wenken bediend. Big Data, BI, CRM – het is vóór alles een manier van denken. Pas daarna komt de techniek.

“Je privacy? Die verloor je toen je vader je aangaf bij de burgerlijke stand en je je burgerservicenummer kreeg. Ethiek in Big Data gaat er meer over hoe je de gegevens toepast om klantgericht te werken.” Zorg dat wie niet op maat bediend wil worden ook echt wordt uitgesloten van acties, en vooral dat wie er wél voor kiest er meerwaarde aan ontleent.

Voor het individu wordt de mobiele telefoon steeds meer de barman uit je stamkroeg die al weet wat je wilt drinken. Voor artiesten is de wereld radicaal veranderd: de jaarlijkse fandag is nu elke dag.

Big Data live: lancering 3FM Festival app

Vandaag in première: de 3FM Festival app. Maak een profiel aan en laat je volgen via iBeacons. Kijk terug waar je bent geweest, deel hoogtepunten met je vrienden. 3FM gaat de data gebruiken om de luisteraar te bedienen en om festivals te helpen met kwesties over logistiek en programmering.

Kritische vragen aan Kris Sloot, manager online bij 3FM, waren er over hoe het verzamelen van (en handelen in) data zich verhoudt tot de taak van de publieke omroep. Dit is nieuwe technologie met nog onbekende toepassingen – de tijd zal het leren.

Paaspop Academy Big Data

Hoogtepunten uit de paneldiscussie

Om mee naar huis te nemen uit de paneldiscussie:

  • Zorg dat je eigenaar bent van je data; Paylogic deelt b.v. data wel, Ticketmaster niet;
  • De voortgang van het werken met data wordt niet zozeer belemmerd door techniek, maar door directies die alleen op verkochte kaarten sturen, niet op strategie en verbinding; dan is het lastig uit te leggen dat een tevreden fan die 2 vrienden meeneemt op termijn meer waard is dan een advertentie die 10 eenmalige bezoekers aantrekt;
  • Programmeurs zijn nogal eens bang voor de data-analist; wat te doen als de data een andere kant op wijzen dan hun buikgevoel?
  • Als entertainment steeds meer om beleving draait volstaat het niet meer om klinkende namen te publiceren maar telt de tevredenheid van je bezoeker;
  • Secondary ticketing bedrijven zijn meesters in big data; zorg dat je hen bijbeent!
  • De nieuwe marketeer kan niet zonder verstand van (en gevoel voor) data.