Inspiratie

Tickets verkopen op je eigen site

Dijna al mijn klanten organiseren activiteiten: voorstellingen en concerten, workshops en cursussen, lezingen, presentaties en nog veel meer. Soms is het zoete inval, soms is het gratis maar moet de bezoeker wel reserveren, maar meestal moet de bezoeker een ticket kopen. En dat het liefst online. Logisch toch?Zeker logisch, maar dat kan op verschillende manieren. Als je de juiste kiest past het naadloos in je website en de weg die de bezoeker aflegt. Maar dat kiezen van de juiste weg kan nog best lastig zijn. De mogelijkheden verschillen een beetje per kaartverkoopsysteem en ik kan hier een boek over schrijven, maar in grote lijnen komt het hierop neer:

1. Kant en klare winkel

Je koopt een kant en klare winkel bij de leverancier van je kaartverkoopsoftware. In die winkel staat de agenda, met bij elke activiteit een bestelknop, en wordt de bezoeker begeleid bij alle stappen van kiezen en betalen. Zo’n winkel kun je optuigen met jouw huisstijl en logo, maar verder heb je er geen omkijken naar, want hij wordt automatisch gevuld vanuit je kaartverkoopsysteem. Op je website volstaat een linkje naar de agenda en hoef je dus niet zelf de activiteiten op te noemen. Handig voor bijvoorbeeld multifunctionele organisaties met een beperkt budget voor wie de website meer een portal is waarop alle diensten zichtbaar zijn dan een etalage met alle details.

2. Winkel zonder agenda

Idem, maar dan zonder agenda. De agenda maak je op je website, al dan niet gekoppeld aan je planningssysteem, en pas na een klik op de bestelknop gaat de bezoeker naar de winkel. Je kunt dan de agenda vullen met alles wat je wilt: ook met activiteiten waarvoor helemaal geen kaartverkoop is, of waarvoor de kaartverkoop door een andere organisatie wordt verzorgd. Alles bij elkaar in een totaaloverzicht, als volledig onderdeel van je website. En wat er na de bestelknop gebeurt, is bij het kaartverkoopsysteem in goede handen. Duurder dan optie 1 en meer werk, maar zeker als je veel activiteiten hebt is het fijn dat de bezoeker niet steeds heen en weer hoeft te klikken tussen de site en de winkel.

3. Je maakt een eigen winkel

De webbouwer maakt een koppeling met de API (koppelgereedschap) van het kaartverkoopsysteem en bouwt de winkel helemaal zelf. Bij elke stap is er onder water even contact tussen site en kaartverkoopsysteem, bijvoorbeeld om te kijken of er nog tickets beschikbaar zijn (en welke, als je genummerde plaatsen aanbiedt), wat de actuele prijzen zijn en of de bezoeker al eerder iets heeft besteld. Je kunt deze winkel helemaal zo maken als jij wilt, zit niet vast aan een schermopbouw of stappenvolgorde die de kaartverkoopleverancier heeft bepaald en de winkel hoort naadloos bij je site. Dit zie je bij grote webwinkels zoals Bol en Zalando. Maar … je moet wel flink investeren en er de kennis voor in huis hebben. Je kaartverkoopleverancier moet ervoor openstaan, en dat is ook niet altijd het geval. Die zegt: laat die winkel maar aan ons over want we zijn erin gespecialiseerd. En daar zit ook wat in.

In de praktijk zie ik dan ook veel van mijn klanten bij de tweede optie uitkomen. Nogmaals: hier is nog véél meer over te zeggen. Geïnteresseerd? Stuur me maar een bericht dan praten we verder.