Inspiratie

Arts Marketing Europe 2018 in Amsterdam

Arts Marketing Europe is een ééndaags congres in Amsterdam, van dezelfde organisatie als Culture Geek, met een vriendelijk Early-Bird-Prijsje. In ronkende marketingtaal aangeprezen, uiteraard: het congres zal de culturele professional inspireren en motiveren; de marketeer is na een dag weer helemaal op de hoogte en kan zich spiegelen aan het succes van collega’s uit binnen- en buitenland.

Ik besluit me te laten verrassen. En dat lukt.

De eerste verrassing is de locatie: Tobacco Theater aan de Nes. Fijne gezellige ruimte met een industrieel tintje, fantastische catering, pico bello techniek, vriendelijk personeel en daglicht in de zaal. Eentje om te onthouden. Niet voor theater maar wel voor evenementen.

Diversiteit

De aandacht voor techniek die ik had verwacht is er niet. Geen verhalen over websitebouwtrajecten, het online volgen van de bezoeker of geavanceerde gegevensanalyse. Een thema dat wél rondzingt is diversiteit. En dat is de tweede verrassing van de dag.

Niet dat het publiek van Arts Marketing Europe nou zo divers is: de gemiddelde bezoeker van het congres is een witte vrouw tussen de 30 en de 40 uit Nederland of Engeland. Als het aan de sprekers van vandaag ligt doet zij snel een stapje opzij. Om ruimte te maken voor diversiteit.

Tate Museum

Chris Condron - Arts Marketing Europe

Chris Conron van Tate uit Londen vertelt hoe vorig jaar de exposities Queer British Art en Soul of a Nation – Art in the Age of Black Power en de clubavonden Uniqlo Tate Lates zijn organisatie hebben opgeschud. Tate was weliswaar allang niet meer het middelbare witte bolwerk dat het ooit was, maar in 2017 gingen de deuren wijd open. En dat niet eenmalig, bij wijze van outreach, om homo’s naar de queer art en zwart publiek naar Soul of a Nation te trekken, maar met een blijvend effect op de werkwijze. Het Tate team leerde een stap opzij te doen, anderen de tent te laten overnemen.

Wat leerde Chris ervan als hoofd marketing?

  • Begin vroeg, want het vormen van een goed team met nieuwe mensen kost tijd;
  • Begroot ruim, want het zoeken van nieuwe mensen kost altijd meer dan je denkt;
  • Be brave, toon lef: als je voorop wilt lopen moet je voorlopers de ruimte geven, ook als ze niet precies doen wat jij verwacht;
  • Hou ruimte in je planning voor onverwachte ontwikkelingen; als jij alles al hebt uitgestippeld sta je niet meer open voor leermomenten, kan niemand meer bijsturen en geef je de nieuwkomers dus geen echte ruimte;
  • Pak je moment als het daar is; de expositie is voorbij voordat je ’t weet, en een evenement al helemaal; zorg dat je genoeg gegevens verzamelt voor de opvolging, om de vernieuwing te verankeren in je organisatie;
  • Hou vast: zwaai je nieuwe teamleden niet uit na de sluiting van de expositie maar plan meteen het vervolg.

Good Night Stories for Rebel Girls

Ingrid Matts - Arts Marketing Europe

Ingrid Matts van uitgeverij Penguin vertelt hoe ze, tegen de gevestigde orde in, het boek Good Night Stories for Rebel Girls, eerder een doorslaand succes op Kickstarter, promootte als een beweging.

 

De klassieke Penguin-aanpak bestaat uit krantenadvertenties met een plaatje van het boek, een paar citaten uit recensies, een foto van de auteur. Maar de rebelse meiden achter dit boek inspireerden haar tot de campagne #rebelgirls: we zijn zó klaar met boeken waarin meisjes door prinsen gered worden, hoog tijd voor boeken met meiden als held. Grote billboards met een portret uit het boek, een citaat en de titel. Het werkte als een trein.

Good Night Stories for Rebel Girls

Tijdens haar presentatie wordt er druk gegoogeld naar het boek, en overlegd voor wie dit een leuk cadeautje is. Ik ga er eentje bestellen voor mijn petekind, en eentje voor mijn vriendin in Berlijn. Omdat we rebelse meiden (willen) zijn.

Dutch Design Week

Raffaela Vandermühlen - Arts Marketing Europe

Raffaela Vandermühlen vertelt hoe het de Dutch Design Week gelukt is om hard te groeien, en wat ze doet om voor de troepen uit te blijven lopen:

  • Kijk altijd naar de toekomst: haal steeds weer nieuwe talenten in je team;
  • Claim autoriteit: als het bij ons door de beugel kan is het gewoon goed.

Doven in musea

Nynke Feenstra - Arts Marketing Europe

Een heel ander aspect van diversiteit belicht de laatste spreker, Nynke Feenstra. Als stagiair bij de Amsterdamse Museumnacht koos ze toegankelijkheid voor mensen met een handicap als onderwerp. Daaruit groeide haar promotieonderzoek over inclusie in musea, en haar missie om de behoeften van dove mensen bij musea onder de aandacht te brengen. Nederland loopt volgens haar ver achter op landen als Engeland.

Haar stelling is dat instellingen verder moeten gaan dan toegankelijkheid. Inclusie is de volgende stap: laat hen erbij horen. Eigenlijk wat er bij Tate ook gebeurde: zorg dat de doelgroepen die je wilt bereiken vertegenwoordigd zijn in je organisatie. Laat hen zelf bepalen en organiseren wat ze nodig hebben.

Wat ze bereikte in musea:

  • Speciale rondleidingen voor doven, door een doventolk die hiervoor een rondleidersopleiding heeft gevolgd;
  • Vereenvoudigde teksten; een Nederlandse dove spreekt Nederlandse gebarentaal en leest geschreven Nederlands, maar mist veel; op dovenscholen ligt het accent op alledaagse taal; museumteksten zijn dan ook vaal veel te ingewikkeld voor doven;
  • Spreek niet van ‘mensen met een gehoorbeperking’ maar van doven: duidelijke taal.

Toch nog iets over techniek

Georgia Taglietti - Arts Marketing Europe

Georgia Taglietti, hoofd marketing van het Sonar Festival, is uit Barcelona gekomen om over haar werk te vertellen. Ze vertelt aanstekelijk en met veel humor over hoe ze met een team van 4 mensen de marketing doet voor een megagroot evenement, zonder bureaus of influencers maar wel met een groot netwerk, hoe ze op haar 52e alle trends voor jongeren volgt maar ze niet allemaal toepast, en uitgedaagd wordt door haar baas die meer van abstracte kunst houdt dan van glossy plaatjes van gelukzalig dansende mensen.

Ik heb haar eerder horen spreken tijdens Culture Geek 2016. Maar toen kwam ze totaal niet uit de verf. En ineens weet ik weer hoe dat kwam: ze kon niet komen door problemen met het luchtverkeer en sprak via Skype. Ze zag het publiek niet, het geluid klonk afgeknepen en mijn aandacht dwaalde overal heen behalve naar haar verhaal.

Aoife Flynn - Arts Marketing Europe

Hetzelfde lot valt vandaag ten deel aan Aoife Flynn, Head of Audiences and Development bij The Irish Museum of Modern Art. Sneeuw en storm hielden haar vliegtuig aan de grond dus ze spreekt via Skype. En hoe goed ze ook haar best doet, ik kan me niet concentreren en zie om me heen ook anderen afdwalen.

Natuurlijk, de congresorganisatie wil ons een beloofd verhaal niet onthouden en grijpt alle middelen aan om dat voor elkaar te krijgen. Maar Skype is daar toch niet geschikt voor. Hoe fijn ook voor één-op-één-contact, voor interactie op afstand tussen een spreker en een zaal is grover geschut nodig. In de wereld van de videoconferencing is zoiets er vast.

Diversiteit om mee te nemen van Arts Marketing Europe

Het onverwachte thema van de dag is, zoals gezegd, diversiteit. Een actueel maar razend ingewikkeld onderwerp.

Diversiteit wordt zo snel outreach: de Surinaamse gemeenschap attenderen op een voorstelling van een Surinaamse maker om de zaal vol te krijgen. Drempels slechten zodat je een vinkje kunt zetten bij ‘rolstoeltoegankelijkheid’. Maar diversiteit in de zin van inclusie is iets anders: geef de Surinaamse gemeenschap invloed op je programmering, laat een rolstoeler meebepalen hoe je gebouw wordt ingericht.

Sould of a Nation Tate Modern

Diversiteit is een stap opzij doen, de ander volop de ruimte geven en de consequenties daarvan aanvaarden, ook als die anders zijn dan hoe je het zelf voor je had gezien. Begin vroeg, be brave, pak je moment en hou vast.