Inspiratie

Congres Podiumkunsten – inspiratiebom in tweevoud – 29 mei

Een verslag in tweets van 29 mei 2012

Vroeger (nog niet eens zo lang geleden …) zat ik bij een congres met mijn Moleskine boekje op schoot. Na afloop moest ik mijn best doen mijn eigen gekriebel te ontcijferen, de samenhang terug te vinden. Waar ging het ook alweer over? Wie zei dit, en waarom vond ik het belangrijk genoeg om op te schrijven? Tegenwoordig is mijn iPad het trouwe congresmaatje en Twitter mijn kladblok. Al twitterend dwing ik mezelf de highlights te vangen in zinnen van 140 karakters. De tijd komt er automatisch bij, en via hashtags houd ik bij waar het over ging. Collega’s zijn me dankbaar, want ook al zijn ze er niet bij, toch kunnen ze het congres volgen. En voor een verslag gebruik ik gewoon mijn eigen timeline. Vandaag letterlijk.

Opening

11:16am Congres Podiumkunsten (@ De Doelen w/ @klaasse @CoenvanderPoll @TinekeG @BerbervO)

Inchecken – het hoort erbij maar ik was het een beetje vergeten. Stiekem alsnog gedaan tijdens het openingswoord van Jacques Wallage. Zijn laatste zin blijft hangen: “De cultuur is wel geslagen, maar niet verslagen. Want we weten: een land dat in oorlog leeft met zijn cultuur kan nooit in vrede leven met zichzelf!”

Congres Podiumkunsten

Ja Maar,…Omdenken – Berthold Gunster

11:32am Omdenken door Berthold Funster: JA EN of JA MAAR?
11:48am Moet beetje zuchten bij verhaal over problemen oplossen versus feiten vertalen in kansen

Als een ware volksmenner stuitert Berthold Funster over het podium. We mogen niet meer denken in problemen en oplossingen maar in feiten en kansen. Oude wijn in nieuwe zakken, gebakken lucht die echt niet meer lekker ruikt. Omdenken? Omzuchten wat mij betreft.

Hoe klassieke muziek zich vernieuwt – Johan Idema

12:24pm Johan Idema vertelt over verrijken van klassieke muziek met theatrale elementen waardoor het in het hier en nu komt
12:28pm Nieuwe kansen voor klassieke muziek op onverwachte locaties en tijden? wat gebeurt er als je tussen de musuci zit?
12:30pm Watermusic in een zwembad, waarom niet? “kost kapitalen” wordt naast me gemompeld
12:35pm Monologen door acteur als toelichting in plaats van inleiding bij klassieke muziek?
12:39pm Holland Baroque Society liet publiek filmpjes met bekentenissen insturen en componeerde daar muziek bij

Johan Idema is de schrijver van het boekje ‘Present! – Rethinking live classical music’ en vertelt daarover in zijn presentatie. Enscenering, toevoegen van theatrale elementen en het opzoeken van onverwachte locaties noemt hij als manieren om nieuw publiek te interesseren voor klassieke muziek. Als het publiek niet naar de muziek komt, moeten we de muziek naar het publiek brengen, is de redenering. Leuk idee, en het werkt ongetwijfeld als een trein. Maar in het businessmodel heeft hij zich expres niet verdiept – wat hem op een schampere reactie uit de zaal komt te staan. En een antwoord op de vraag waarmee hij opent, namelijk hoe het komt dat in Azië de concertzalen wél gevuld zijn met jongeren, geeft hij niet. Beetje luchtfietserij dus, en na de presentatie knijp ik ertussenuit om naar Naomi Russell te gaan luisteren.

Change in practice – Naomi Russell

1:32pm First step to change is always a step back to your roots to find out what can never change
1:36pm What is the point of giving access to mediocrity? Access to excellence is the only thing we should settle for
1:43pm Inside Out change requires top down leadership and bottom up commitment and contribution
1:48pm Set 3 goals per day, and 3 goals per job. Achieving them is good for you, and good for your organization

Naomi Russell is op haar sterkst als ze persoonlijk wordt. Werken is niet altijd feest: soms heb je helemaal geen zin in verandering. Wil je weg? Bedenk dan in elk geval drie dingen die je nog wilt bereiken, en zorg dat je die bereikt. Dan laat je in elk geval iets goeds achter. En leid je een organisatie in verandering? Wees een lichtend voorbeeld, want als jij het niet doet doet echt niemand het.

Haar dia’s zijn vreselijk, daar haakt menigeen op af. Lappen tekst, en dat lettertype … Jammer, want ze heeft wel degelijk iets te vertellen.

Triodos bank – Hoe zet je de stap van subsidie naar financiering?

2:54pm Triodos bank: waarom ontvang ik 0 aanvragen van podiumkunsten?
3:03pm Triodos: kunst is 1 van onze pijlers, al 30 jaar. Hoe komt het dan dat de groene pijler veel bekender is?
3:10pm Voorschot op kaartverkoop geeft een bank niet (geen hard onderpand), wel b.v. bijdrage aan investering in hardware
3:28pm Geld loskrijgen bij de bank? Ondernemerschap en onderpand zijn belangrijke voorwaarden. Bij theaterproducties vaak geen onderpand
3:36pm Gezelschap krijgt lastiger geld dan theater. Extra reden voor samenwerking?

Arna Notten is accountmanager Kunst & Cultuur bij Triodos bank en geeft een aardig kijkje in de keuken bij de beoordeling van financieringsaanvragen. Triodos wil een visie horen die bij de missie van de bank past. En elke bank wil ondernemerschap, onderpand en eigen vermogen zien.

Een gezelschap heeft, in tegenstelling tot een theater, veelal geen onderpand (onroerend goed) en vermogen (financiële buffer). Immers: van de subsidiegever mocht er niet worden gespaard. Dat is in elk geval een deel van het antwoord op haar vraag hoe het komt dat gezelschappen niet bij haar aankloppen om leningen. Jammer vindt ze dat wel, en nodigt de aanwezigen van harte uit te komen praten.

Wel belangrijk om te weten: Triodos verstrekt alleen leningen, doet niet aan sponsoring.

Sociale en culturele cohesie – Paul Schnabel

3:59pm Schnabel vertaalt begrip sociale cohesie naar congressituatie, sfeer in de zaal
4:05pm Sociale cohesie gaat over erbij horen, en als zodanig geaccepteerd worden, gevolgd door groepsgevoel
4:09pm Wat een vreselijk humoristische spreker is Paul Schnabel #verrassingvandedag
4:18pm Borsato in Gelredome: ultieme sociale cohesie – iedereen in het rood, met B zelf die als engel binnenvliegt
4:21pm Sociale cohesie voor podiumkunsten: meedoen, gedeelde belangstelling en leeftijd. Muziek creëert sterkste band
4:27pm Regels sociale cohesie luisteren nauw! RT @elinekleingeld: André is bier, geen knakworstjes. Nu al beste uitspraak Paul Schnabel op #cpk12
4:28pm Schnabel breekt lans voor community art als middel tot sociale cohesie

Paul Schnabel blijkt een verrassend goede spreker. Indutten aan het eind van de dag is er niet bij. Hij heeft nog iets te vertellen ook. De podiumkunsten hebben de maatschappij iets te bieden: ze voorzien in de menselijke behoefte ergens bij te horen, ze creëren een groepsgevoel onder bezoekers van een voorstelling. Hoewel het nauw luistert: één verkeerde reactie tijdens een voorstelling en je ligt eruit. Dat hij dat idee wat verder had kunnen uitwerken zij hem vergeven.

De quote van de dag (“André is bier, geen knakworstjes”) komt voor zijn rekening en ging natuurlijk over André Hazes. Na zijn overlijden zetten fans blikjes bier bij zijn huis. Wie daar een blikje knakworst had neergezet, waarmee een sponsor hem zo graag wilde verbinden, was gegarandeerd gelyncht. Want die had het niet begrepen.

Veel gepraat, veel geluisterd. Morgen verder.