Inspiratie

Congres Podiumkunsten – inspiratiebom in tweevoud – 30 mei

Een verslag in tweets van 30 mei 2012

Aan de hand van mijn eigen tweets lees je hier wat ik de moeite waard vond op de 2e dag van het Congres Podiumkunsten in De Doelen in Rotterdam.

The Evolution of Arts Segmentation – Andrew McIntyre

9:49am Mailing has turned into a reward for visiting, we don’t approach the ones that haven’t been yet
10:03am Don’t just focus on the people who visit your venue every year, the potential is much bigger
10:07am History of arts segmentation: first demographics, next box office behaviour, geography, socio-economics, lifestyles, attitudes, …
10:08am The big question has not been asked: why do you go to the arts?

Andrew McIntire

Andrew McIntyre relativeert het graafwerk in je eigen database. Natuurlijk vind je daar waar je bezoeker woont en hoe vaak hij of zij naar je theater komt. Maar vergeet niet ook te zoeken naar de mensen die (nog) niet komen, of lang niet zijn geweest. En zoek behalve naar gedrag vooral naar waarden en drijfveren. “Understanding what’s in audiences hearts and minds can help us to win those hearts and minds.” Heel praktisch wordt hij niet, daarvoor is de tijd tekort, en hij moet nog wat overhouden voor zijn workshop later op de dag.

Anders kijken naar innovatie. Sociale Innovatie!

10:43am Innovatievermogen = 25% techniek, 75% sociaal-organisatorisch
10:55am 70% podia bezig met sociale innovatie, 60% met talentontwikkeling
10:56am 40% van podia benut niet het potentieel van de medewerkers, daar ligt de sleutel tot #socialeinnovatie
10:57am 75% podia is bezig met samenwerking, itt film en media
10:59am Podia zwak in product- en dienstinnovatie, 25% doet er niet aan. Laagste score in creatieve sector. Kansen voor #socialeinnovatie
11:04am Kansen voor podiumkunsten: arbeidsvoorwaarden, telewerken, externe stages, levensfasegericht personeelsbeleid
11:11am Podiumkunsten scoren hoog op inspiratie v gezamenlijk doel, stimuleren eigen initiatief, coachen indiv. talenten

Hermien Mijnen en Jos Teunen van GOC presenteren hun onderzoek. Droge stof, ze brengen het ook nog eens droog en de introductie is lang. Even doorbijten dus, maar uiteindelijk komen er wel interessante gegevens voorbij. Ze hebben 900 instellingen in de creatieve sector onderzocht: van games tot ICT, van podiumkunsten tot uitgeverijen. Samenwerking scoort hoog in de podiumkunsten, product- en dienstinnovatie laag, bijvoorbeeld. Het zijn open interviews met directeuren geweest en de vragen krijgen we niet te zien, dus als sociaal psycholoog vraag ik me wel af wat er precies is gemeten en hoe objectief dit allemaal is. De onderzoeksresultaten zijn helaas onvindbaar op de GOC site.

Keuzes keuzes …

11:20am Data/knowledge/power of leiderschap? Keuzes keuzes … wat zal ik nu doen?

Keuzeprogramma

Doordat er drie congressen in elkaar zijn geschoven is er zoveel aanbod! Ieder uur moet je kiezen uit zeker vier onderwerpen en dat valt niet mee. Wat een rijkdom!

Leiderschap in tijden van verandering – Robert van Leer

12:23pm Tip v Hans Kraaijeveld: vraag je personeel wat er gebeurt bij ongewijzigd beleid? Dan geven ze precies de fouten aan #leiderschap

Jan Douwe Kroeske interviewt Hans Kraaijeveld (interimdirecteur Schouwburg Almere) en Robert van Leer (zakelijk directeur NDT) over leiderschap in tijden van verandering. Althans: dat verwachten we. Maar in de praktijk interviewt hij vooral de zaal. Jammer, ik had liever de hotshots op het podium horen vertellen over leiderschap versus management, en over het effect van verschillende stijlen van leiderschap op verschillende organisaties. Gemiste kans.

Segmentation and CRM – Johnathan Branson en Kristien Gerents

Geen tweets, wel verbazing over de stelligheid waarmee Kristiek Gerents zegt zo weinig mogelijk direct contact met haar publiek te willen omdat ze bang is verwachtingen te wekken die ze niet kan waarmaken. Johnathan Branson is het van harte met haar oneens. Ik ook.

Waardecreatie – Arjo Klamer

2:32pm Arjo Klamer bekritiseert praten over kunst als product: het wordt pas iets door wat het publiek ermee doet
2:43pm Kunst liet tot voor kort oren hangen naar overheid, nu naar markt, Klamer pleit voor relaties met sociale omgeving
2:50pm Leer van voetbal: gericht op sociale omgeving, binding m buurt, veel napubliciteit itt voorpubliciteit door theaters
2:53pm Markt = koud geld, overheid = lauw geld, sociaal = warm geld, gegeven omdat mensen je belangrijk vinden
2:54pm Arjo Klamer: je faciliteert gesprek over kunst door te focussen op ‘warm geld’, dwz mensen die het waardevol vinden om iets te geven.
3:01pm Relatie met donateurs is geen koud geld, maar warm: het gaat om de sociale relatie
3:02pm Stoelen tellen is niet genoeg: zorg dat je bijdraagt aan gesprekken die ertoe doen
3:03pm Theater aan het Spui als voorbeeld: voorstelling inbedden in gesprekken met bezoekers

Arjo Klamer 150x150.jpg

Arjo Klamer grossiert in interessante quotes: veel tweets in korte tijd. Zijn oud-studenten in de zaal genieten. Het verhaal sluit mooi aan bij dat van Paul Schnabel gisteren: podiumkunsten kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan sociale cohesie.

Passionele afsluiting

4:01pm Afsluiter met verhaal achter The Passion: Danny de Munck als Jezus, plat of geniaal?
4:05pm Succesfactoren The Passion: goed verhaal, juiste timing (Pasen), identificatie (met verhaal, acteurs, locatie, …)
4:12pm Jacco Doornbos: The Passion met liedjes uit ‘de kwezel-top-100’ #leukequote
4:27pm Een sleutel tot succes voor The Passion: maak zoveel mogelijk mensen mede-eigenaar

Logo_The_Passion.jpg

Groot respect gaat door de zaal voor Jacco Doornbos, de man op het podium die The Passion weliswaar met honderden mensen uitvoerde, maar in z’n eentje bedacht, produceerde en regisseerde. De stad als podium, het verhaal zo dicht mogelijk bij de mensen gebracht. Ondanks vele praktische en bureaucratische hindernissen. What’s next, Shakespeare op de Dam?

Blij

5:27pm Samenvoegen meerdere congressen was gouden greep, dank aan @deDoelen voor gastvrijheid en @BureauPP voor organisatie

Ondanks wat kritiek hier en daar ben ik over het algemeen blij met deze twee dagen zo vol met inspiratie, zo’n afgeladen aanbod en zo’n leuke kans om vele collega’s te spreken.