Applicaties

CRM

CRM

Veel culturele organisaties hebben geen CRM-programma. Althans: dat denken ze. Want ze doen wel degelijk aan CRM, alleen hebben ze er geen speciaal programma voor. En dat is ook niet altijd nodig. Met Outlook kan meer dan je denkt. In Excel kun je prima adressen bijhouden en ontdubbelen. Vrijwel elk evenementenplannings– of kaartverkoopprogramma heeft een CRM functie. Als je daar genoeg aan hebt, laat je dan geen apart CRM-pakket aanpraten. Hoe gelikt het er ook uitziet. Want waarom zou je een duur programma kopen voor iets wat ook kan met software die je in huis hebt? 

Wat is CRM?

Bij Customer Relationship Management, oftewel CRM (in goed Nederlands: relatiebeheer) staat het contact van een organisatie met de klant centraal. Het streven is elke relatie individueel te benaderen, op grond van wensen of kenmerken. Voor CRM is een veelheid aan software beschikbaar. Alleen in Nederland al zijn meer dan 400 aanbieders van CRM-programma’s actief.

Software

Standaard CRM-software is gemaakt voor het bedrijfsleven. Het is de cockpit voor de sales manager, die er leads noteert en contacten mee warm houdt; een krachtig hulpmiddel om potentiële klanten tot aankoop te verleiden. Als de koop gesloten is en de betaling gedaan, informeert hij uiteraard na enige tijd nog eens hoe het product bevalt en of de klant nog iets anders nodig heeft. Het CRM-systeem herinnert de sales manager op tijd aan zo’n contactmoment en alles wordt ook weer netjes opgeslagen. En komt de klant op de website, dan wordt zijn klikgedrag nauwlettend gevolgd.

Cultuur en CRM

Hoe commerciëler culturele organisaties werken, hoe belangrijker het is de bezoeker optimaal te bedienen. Van subsidie alleen valt niet rond te komen. De klant moet geld in het laatje brengen. Als huurder, donateur of koper van een kaartje.

Lees meer over CRM in de culturele sector.