Applicaties

CRM geïntegreerd in een ander programma

Een apart CRM-programma kan, maar is niet altijd de beste oplossing. Het ligt voor de hand om het te combineren met een ander programma. 

Kaartverkoop

Voor wie kaarten verkoopt, draait CRM om de bezoeker. Die wil je optimaal bedienen, op grond van gedrag uit het verleden, of juist op basis van de eigen voorkeuren van die bezoeker. Wie aangeeft alleen van ballet te houden, mail je niet over een toneelvoorstelling. Maar wie naar Wim Vandekeybus ging, is misschien ook te verleiden tot het bezoeken van andere crossovers tussen dans, performance en film. Daarom is het logisch dat CRM en kaartverkoop in één programma zitten. Want aan zijn bezoekgedrag leer je de klant kennen.

Evenementenplanning

Wie ruimtes verhuurt herkent zich misschien wel in de sales manager uit het vorige artikel. Maar voor het bewaken van het traject met de huurder, van het eerste contact tot en met de evaluatie, heb je meer aan een goed evenementenplanningsprogramma. Want daarin leg je de voortgang van de boeking vast, maar kun je ook alle gegevens over de klant kwijt. Inclusief contactmomenten en herinneringen. En zo’n programma ‘hoort’ ook een module te hebben om selecties te maken uit het klantenbestand.

E-mailprogramma

Veel culturele organisaties hebben, al dan niet via de webbouwer, een programma om nieuwsbrieven te verzenden. Daarin staan de adressen van de bezoekers en de nieuwsbrieven die ze ontvingen en of ze naar aanleiding van die nieuwsbrief de site bezochten en een bestelling deden. Vaak zijn er uitgebreide selectiemogelijkheden. Als je niet meer nodig hebt dan dat, zou het jammer zijn al die adressen over te zetten naar een ander programma dat ongeveer hetzelfde kan.

Lees verder over waarom je juist wél een apart CRM-programma zou kopen.