Inspiratie

Overleven met online events

Kaartverkoop en online events

Collega’s uit Engeland nodigden me uit voor een webinar over kaartverkoop en online events. Super interessant – kom maar door! Ik deel met plezier wat ik tijdens het online seminar noteerde.

Want online events brengen nieuwe uitdagingen, zoals:

  • Ben je nog wel eigenaar van je event als de digitale kopieën je om de oren vliegen, en dat al live tijdens je event begint?
  • Hoe kun je hier in godsnaam aan verdienen? Want er zijn maar heel weinig artiesten die kunnen leven van YouTube en Spotify
  • Hoe kom je aan data over je publiek, als je geen tickets verkoopt maar open streamt?

Nicholas Triantafyllou van The National Theatre (NT) deelde zijn ervaringen. De organisatie is al jaren bezig met NT Live, het live uitzenden van voorstellingen, en heeft de lat hoog liggen. Maar NT Live in tijden van corona was andere koek, want er is onder de noemer National Theatre at home vrijwel dagelijks nieuwe content en de belangstelling is gigantisch.

National Theatre at home

Waarom doet NT dit?

  • Om het publiek iets moois te bieden,
  • Om donaties te werven,
  • Om te experimenteren met nieuwe digitale formats.

Technische uitdagingen:

  • Microsoft Teams was net uitgerold maar direct nodig als communicatiemiddel dus dat was een sprong in het diepe;
  • Waar vind je, als iedereen thuis werkt, snel de uploadcapaciteit voor zulke grote bestanden?
  • De website kreeg een ongekende hoeveelheid bezoek te verduren;
  • Kaartverkoopsysteem Tessitura kreeg een grote hoeveelheid donaties in korte tijd te verwerken (want iedereen doneert in de pauze of direct na afloop van de voorstelling);
  • Als je veel verkeer trekt, trek je ook de aandacht van hackers, dus de beveiliging moest een flink tandje bijzetten (wat gelukkig goed afliep).

Succesfactoren:

  • NT had veel ervaring, een enorm archief en een goede relatie met YouTube;
  • Artiesten waren behulpzaam bij het regelen van de auteursrechten voor uitzending;
  • Queue-it hielp snel om de hoeveelheid verkeer op de website te hanteren.

Wat kwam er van de doelen terecht?

  • De publieke belangstelling was met meer dan 12 miljoen views gigantisch! De eerste week keek iedereen live mee, maar mensen ontdekten dat de voorstellingen ook later terug te kijken waren, dat spreidde het bezoek.
  • Doneren via YouTube en sms werkte goed, evenals via het kaartverkoopsysteem; NT was aangenaam verrast te zien hoeveel mensen 20 of 30 pond in de pot stortten; maar de opbrengst stond toch niet in verhouding met de normale kaartverkoopopbrengsten.

Al met al: een bijzonder succesvol experiment, maar nog geen verdienmodel.